Köpvillkor

1. ALLMÄNT

1.1

Dessa allmänna villkor (“villkoren”) gäller när du som kund gör en beställning via www.fyndway.se, och tillhörande sidor (”hemsidan”). Avtal ingås mellan dig och Fyndway AB, organisationsnummer 559151-0911. Övrig information om Fyndway framgår på hemsidan. 

1.2

Fyndway reserverar sig för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt. Fyndway förbehåller sig rätten att korrigera samt uppdatera felaktig information när som helst.

2. BESTÄLLNING OCH AVTAL

2.1

När du genomför ett köp godkänner du våra köpvillkor samt vår integritetspolicy. Du godkänner därmed att du som kund har tagit del av informationen om personuppgifter och samtyckt till användningen av personuppgifter enligt Fyndways integritetspolicy.

2.2

När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.

2.3

Din order skickas från vårt lager i Sverige. Ändringar och tillägg måste göras innan din order behandlas och skickas från oss. Om du upptäcker att du har beställt fel produkt eller helt enkelt vill ångra ditt köp är det därför viktigt att du omgående kontaktar oss  på vår kundservice för att om möjligt ändra din order.

3.PRISER OCH BETALNING

3.1

Varje vara anges med pris inklusive moms. I kundvagnen kan man se det totala priset inklusive alla avgifter, moms, frakt och betalning. Betalningsvillkor finns angiven i kundvagnen beroende av valt betalningssätt.

3.2

På Fyndway kan du välja att betala med Klarna eller Swish. 

Klarna Checkout gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Du kan enkelt välja den betalmetod som passar dig bäst. Antingen med Klarna faktura eller Klarna konto – eller med kort eller banköverföring. Allt är lika säkert.

Du kan även välja att betala med Swish. Då klickar du på “Betala med Swish? Klicka här!” i kassan, fyller i dina uppgifter och öppnar Swish-appen för att bekräfta köpet med Bank-ID:

4. LEVERANS

4.1

Normal leveranstid är cirka 1-2 vardagar. Under högsäsong kan det ta 2-4 vardagar.

4.2

Fyndway erbjuder alltid gratis frakt, vi skickar beställningar med Postnord 1:a klass brev / Varubrev – För beställningar med mindre vikt och volym. Din beställning levereras direkt hem i din brevlåda. Är försändelsen för skrymmande kommer brevbäraren antingen ringa på hos dig eller så kommer du att få sms/brev avisering så du kan hämta ut leveransen på närmaste postombud. Fyndway tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktföretaget.

4.3

Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till postkontoret eller annan transportör och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket! Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till postens eller transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med posten eller transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss.

4.4

OUTLÖSTA PAKET

Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss (14 dagar), Så förbehåller vi oss rätten att debitera kostnaderna för den hantering som uppstår vid ej uthämtade paket (returfrakt, expeditionskostnad etc.). Därför tar vi ut en avgift på 150 kr ink. moms om ett paket ej hämtas ut. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten. Anger du som kund fel adress i din order ansvarar vi inte för om försändelsen försvinner under postgången.

5. ÅNGERRÄTT

5.1

Din ångerrätt (ångerfristen) gäller under 30 dagar. I ditt meddelande till oss måste det klart framgå att du ångrar dig. Vill du under denna tid returnera en vara för byte eller återköp ska du följa returhanteringen på följande länk. här.

5.2

Produkter som ej omfattas av ångerrätt:

hygienartiklar och kroppsnära produkter så som skönhetsprodukter, underkläder, strumpor, m.m. Även elektronikprodukter med plombering som t.ex. minneskortusb-minnenbatterierhörlurar/headset eller , in-ear hörlurar o.s.v.). Om någon av dessa produkter är plomberad inkluderas den ej av ångerrätten vid bruten plombering.

5.3

Returnerar du en oanvänd produkt med tillhörande etiketter och förpackning inom 30 dagar återbetalas hela beloppet förutom eventuell fraktkostnad eller andra tillval som t.ex. “prioriterad leverans”. Vid ångerrätt/öppet köp ersätter vi inte fraktkostnader till oss och ansvaret att försändelsen når oss ligger hos dig som konsument, det är alltså du som konsument som står för returfraktkostnaden. Det är viktigt att ytteremballage används och att tejp eller annat material inte klistras på originalförpackningen. Vid defekt förpackning eller uppenbar åverkan på produkten kommer prisavdrag att ske på minst 30% av produktens värde och kan i vid betydande åverkan nekas återköp. Du står själv för portokostnaden vid retur. För att vara säker på att din retur kommer fram så rekomenderar vi att ni alltid skickar spårbart.

5.4

När du utnyttjat din ångerrätt är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte använda den. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten.

5.5

Återbetalningsskyldighet:

När du utnyttjat din ångerrätt ska Fyndway utan dröjsmål betala tillbaka vad du har betalat för varan snarast eller senast inom 14 dagar från den dag då vi tog emot varan. Du får själv betala returkostnaderna när du sänder tillbaka varan. Vi betalar alltid returkostnaden för att sända tillbaka så kallade ersättningsvaror.

6. RETUR

6.1

Returer sker på din egen bekostnad utom om varan är defekt eller om vi har packat fel.
Du bekostar själv returfraktkostnad vid åberopande av ångerrätt.
Du ansvarar för att paketet kommer fram till oss – vi rekommenderar därför att våra kunder skickar byten/returer med Posten, med ett spårbart fraktsätt som har ett kolli-/ försändelse-id.

6.2

För att en full återbetalning ska kunna genomföras ska varan vara oanvänd och skickas tillbaka i oskadad originalförpackning, samtliga etiketter ska sitta kvar och manualer ska skickas med. Returer ska skickas som brev eller paket, inte mot postförskott. Vi förbehåller oss även rätten att inte acceptera använda produkter i retur.

6.3

Vi återbetalar rimliga fraktkostnader och inga extra kostnader som ett resultat av ditt egna val av leverans än den minst kostsamma standardleverans som erbjuds av oss.
För att möjliggöra en eventuell retur behöver du kunna påvisa köp, Fyndway rekommenderar att du sparar orderbekräftelse och betalningsreferens som kvitto på ditt köp.

7. REKLAMATION

7.1

Det flesta reklamationer / returer kan lösas via mail, vi ber er därför att EJ göra någon retur innan ni har varit i kontakt med oss via mail. Inga returpaket tas emot innan en reklamation har anmälts och godkänts, produkten kommer då att skickas tillbaka till er och speditören kommer eventuellt ta ut extra avgifter.

7.2

Alla varor sänds kontrollerade och felfria. Om det ändå mot förmodan skulle vara fel på en vara/varor har kunden rätt att få varan reparerad eller ersatt med en ny enligt konsumentlagen. Reklamation ska ske inom 3 dagar från att du mottagit din beställning.

7.3

Vid reklamation skall du uppge så mycket information om problemet du kan. Du skall mejla oss och uppge i returformuläret en detaljerad beskrivning av vad som är defekt och vilka felaktigheter du upptäckte för att vi ska kunna behandla din reklamation korrekt. För att ni ska kunna reklamera en vara krävs att felet fanns från början. Ni får alltså inte själv ha orsakat felet.
Skador som uppstår vid felaktig användning eller montering, går ej att reklamera.

7.4

Felaktiga reklamationer debiteras med minimum 200 kr inkl. moms upp till den faktiska hanteringskostnaden. Ansvaret för att försändelsen når oss ligger på dig som kund. Vi står för returfraktkostnaden (Gäller ej företag och ej spårbart) för godkända reklamationer.

7.5

Fyndway.se förbehåller sig rätten att i första hand avhjälpa felet, i andra hand omleverans av varan och i sista hand återköp.
Vill du reklamera en produkt måste du först anmäla ditt ärende här.

8. FORCE MAJEURE

Säljaren ansvarar inte för förseningar orsakade av omständigheter som säljaren inte kunnat råda över såsom exempelvis allmän arbetskonflikt, krig, eldsvåda, blixtnedslag, terroristattack, ändrad myndighetsbestämmelse, tekniska problem, fel i el-/tele-/dataförbindelser eller annan kommunikation samt fel eller försening i tjänster från underleverantör på grund av omständigheter som här angivits. Dessa omständigheter ska utgöra befrielsegrund som medför befrielse från skadestånd och andra påföljder.

Eventuell tvist ska lösas av Allmänna reklamationsnämnden (ARN) www.arn.se